Het perspectief van het kind

ze doen het niet om te pesten of vervelend te doen.

 

Kinderen doen eigenlijk zelden tot nooit iets ‘om te pesten’ of ‘om vervelend’ te doen...net zoals alle andere mensen hebben kinderen meestal gewoon behoefte aan aandacht & verbinding.

❥ Aan (niet wenselijk of ongepast) gedrag gaan vaak veel interne prikkels vooraf; zoals gedachte en gevoelens, of een opstapeling van prikkels.

❥ Vaak kan het helpen de situatie eens vanuit het perspectief van het kind te bekijken; bijvoorbeeld door even door je knieën te gaan en naast je kind te gaan zitten of door je in te beelden hoe jij het zou ervaren als je jouw kind was.

❥ Stel je kind vragen en luister naar wat je kind te vertellen heeft zonder te oordelen. Vaak kan je kind je een heel eind op weg helpen; als je kind het zelf ook niet weet, kun je samen op zoek gaan.

❥ Als je weet wat de interne prikkels/gevoelens en gedachten waren die aan het gedrag vooraf gingen, kun je samen op zoek gaan naar alternatief gedrag daarbij, zodat je kind weet hoe het de volgende keer kan reageren.